Ako zvládnuť šmyk?

Situácia, kedy sa vozidlo dostane do šmyku, je veľmi nebezpečná. Často končí pokrčenými plechmi – v tom najlepšom prípade. Šmyk dokáže zvládnuť len naozaj skúsený vodič. No aj ten musí vedieť, ako na to. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, ako zvládnuť dva typy šmykov, a to pretáčavý a nedotáčavý šmyk.

Takto zvládnete pretáčavý šmyk

Pretáčavý šmyk musíte najprv vedieť rozpoznať. Kedy sa vozidlo dostáva do pretáčavého šmyku? Zjednodušene a laicky povedané je to vtedy, keď je unášaný zadok auta. Pri pretáčavom šmyku v zákrute auto  zatáča omnoho viac, ako by ste chceli. Ak už vidíte, že vaše auto sa točí a je v šmyku, je neskoro. Veľmi dôležité je, aby ste pretáčavý šmyk identifikovali skôr, ako ho vidíte. Preto musíte mať vo vozidle vždy správne nastavené sedadlo, a to v uhle 95 až 1050. V tomto uhle sa opierate celým chrbtom a lopatkami o sedadlo. Ak sa auto dostáva do pretáčavého šmyku, najskôr to ucítite prostredníctvom vášho chrbta. Vtedy v žiadnom prípade prudko nebrzdite, ani nepridávajte plyn. Je dôležité, aby ste volantom začali točiť do opačnej strany. Pomôže tiež, ak zošliapnete spojku. V skratke je teda potrebné rozpoznať, do ktorej strany sa auto šmýka, šliapnuť na spojku a točiť volantom do opačnej strany.

V prípade, že máte vozidlo s automatickou prevodovkou, postačí pracovať s volantom. V niektorých prípadoch by pri pretáčavom šmyku mohlo pomôcť aj jemné pridanie plynu. Takýto manéver v šmyku však zvládnu len skutoční profesionáli, ktorí majú s kritickými situáciami veľa skúseností. V bežnej premávke sa teda pridávanie plynu neodporúča. Vozidlo by sa totiž mohlo dostať do „hodín“. Treba podotknúť, že pretáčavý šmyk je omnoho častejší pri autách so zadným náhonom. To však neznamená, že ho nemôže dostať aj auto s predným pohonom.

Ako na nedotáčavý šmyk?

Nedotáčavý šmyk je šmyk na prednej náprave. Ako vyzerá? Ak dostanete nedotáčavý šmyk v zákrute, auto v podstate nereaguje na točenie volantom a pokračuje v jazde priamo. Čo musíte urobiť v tejto situácii? Určite netočte prudko volantom v snahe nabrať želaný smer. To nepomôže a mohli by ste sa dostať do ešte horšieho šmyku. Rovnako nesmiete pridávať plyn, ani prudko brzdiť. Riešenie nedotáčavého šmyku je veľmi jednoduché. Stačí ubrať plyn. Počkáte, kým auto spomalí a predné kolesá sa, ľudovo povedané, opäť chytia. Určite neskáčte na brzdu, v snahe auto zastaviť. Situáciu len zhoršíte. Jemne pribrzdiť môžete až vtedy, keď už predné kolesá „zabrali“.

Zvládnutie tak pretáčavého, ako aj nedotáčavého šmyku, chce pevné nervy a chladnú hlavu. Samozrejme, kolízii v dôsledku šmyku sa nie vždy dá zabrániť. No ak viete, čo robiť, môžete situáciu zvládnuť omnoho lepšie.