Škola šmyku: na čo si dať pozor?

Škola šmyku: na čo si dať pozor?

by spravca

Šmyk vás môže prekvapiť celkom náhle a nečakane. Jeho zvládnutie je jedným z najzložitejších manévrov, s ktorými sa môžete stretnúť pri šoférovaní.  

Šmyk určite nie je príjemným javom na cestách a mnohí vodiči majú z neho strach. Viete ale, ako môže taký šmyk vzniknúť? Dážď, hmla, skoré stmievanie, napadané mokré lístie na vozovke, toto všetko môže spôsobiť nebezpečný šmyk.

Prečo vzniká šmyk?

Šmyk môžete charakterizovať ako stratu kontaktu auta s vozovkou. Pneumatiky nemajú dostatočnú priľnavosť a nedokážu už držať stopu. K tomu môže dôjsť po celý rok. V zime na zamrznutej alebo zasneženej vozovke, ale aj v lete na mokrej ceste.

Ďalšou príčinou býva aj neprispôsobenie rýchlosti povahe vozovky. To znamená, že vodič mohol jazdiť príliš rýchlo v mieste a za takých podmienok, ktoré tomu nezodpovedali, napríklad v zákrute.

Druhy šmyku

Mali by ste si taktiež uvedomiť, že existuje viacero druhov šmyku. Nielen podľa situácie, v ktorej vznikne, ale aj podľa samotného správania sa auta.

Nedotáčavý šmyk

Nedotáčavý šmyk znamená, že automobil zatáča nedostatočne. Vozidlo sa šmýka  prednou časťou smerom von zo zákruty, väčšinou u áut s pohonom predných kolies.

Keď cítite, že predné kolesá v zákrute stratili trakciu a auto prestáva držať stopu, prvou dôležitou vecou je netočiť viac volantom. Človek má prirodzenú tendenciu natočiť volant do ešte väčšieho uhla, avšak v takom prípade situáciu len zhoršíte, keďže vytočené kolesá ťažšie získajú späť trakciu.

Volant by ste mali držať v pôvodnej polohe, prípadne ho pomaly natáčať späť do stredovej polohy. Gumy tak rýchlejšie získajú spätný kontakt s cestou a šmyk prestane.

Tu by ste si mali dávať pozor aj na prácu s pedálmi. Za žiadnych okolností by ste nemali viac pridávať, tým opäť len spomalíte získanie trakcie. Naopak, ak príliš prudko uberiete plyn, prípadne skočíte na brzdu, nedotáčavý šmyk sa môže zmeniť na pretáčavý.

Tip: Vedieť ako a kedy použiť brzdy je pri šmyku dôležité. V každom prípade by mali byť v dobrom stave. Poznáte čistič a odmasťovač pre brzdy?

Pomalým jemným pridávaním plynu sa dostanete do správneho smeru a môžete pokračovať v jazde.

Pretáčavý šmyk

Pretáčavý šmyk znamená, že auto zatáča príliš. Vozidlo smeruje mimo vozovky zadnou časťou, väčšinou u áut so zadným náhonom.

V prípade šmyku zadných kolies je dôležitá správna práca s volantom. Musíte ho rýchlo otočiť do opačnej strany, aby si vyrovnal pohyb zadnej časti auta. Ak budete príliš pomalý a zadná časť sa dostane do príliš veľkého uhla, šmyk už nebudete schopný zrovnať.

Zároveň môžete plynulo uberať plyn, ale v žiadnom prípade by ste nemali dupnúť na brzdu. Tým by sa viac odľahčil zadok auta a opätovné získanie trakcie by bolo pomalšie.

Šmyk všetkých 4 kolies

Tento druh šmyku je najnebezpečnejší, keďže sa nedá len tak ľahko korigovať. Vzniká pri neprimerane vysokej rýchlosti a často aj ako dôsledok nesprávnej korekcie pretáčavého alebo nedotáčavého šmyku.

Keď auto dostane šmyk na všetky kolesá, obvykle sa začne nekontrolovateľne točiť na ceste. Samozrejme, korekcii šmyku môžete pomôcť tým, že v správnom momente pridáte plyn alebo otočíte volantom. Univerzálny návod, ako zvládnuť takýto druh šmyku, však neexistuje.

Šmyk ako prejav brzdenia

Šmyk môže byť aj veľmi častým prejavom núdzového brzdenia. Pokiaľ dostanete šmyk s vaším vozidlom pri prudkom a náhlom brzdení, vždy znížte tlak na samotnú brzdu, respektíve celkom uvoľnite brzdový pedál.

Pokiaľ však vlastníte staršie vozidlo bez moderného systému ABS, musíte brzdový pedál stláčať prerušovane, s cieľom zmierniť následky pri vzniknutom šmyku. Samotný systém ABS je natoľko inteligentným, že sa stará o brzdenie striedavým uvoľňovaním a stláčaním brzdových zložiek.

 Pri šmyku je dôležité poznať brzdový systém svojho auta aj jeho fungovanie. Viete, ako funguje brzdový systému áut?

Pri systéme ABS musí byť spojka vyšliapnutá. Pokiaľ sa tak nestane a zaradili by ste vyšší rýchlostný stupeň, pri samotnom brzdiacom stave by motor prestal pracovať a zhasne.

Okrem toho prestane ísť dôležitá elektronika v celom vozidle, čo môže mať za následok veľmi ťažké ovládanie vášho vozidla.

Tréning nikdy neuškodí

Tréning naozaj nikdy neuškodí. A pri takom nepredvídateľnom jave, akým je šmyk, to platí taktiež.  Niekedy sa nehodám nevyhnú ani skúsení vodiči. Určite ste už niekde počuli, že muži sú lepší vodiči ako ženy. Či je to pravdivé, to je na vašom úsudku, no šmyk môže prekvapiť každého bez ohľadu na pohlavie. Aj škola šmyku a správne jazdenie na aute môžu patriť medzi tipy pre ženy, ako sa stať dokonalou vodičkou.

V škole šmyku vás skúsení inštruktori naučia, ako správne reagovať pri šmyku. Môžete poprosiť aj iného skúseného vodiča, s ktorým si môžete vyskúšať reakciu auta pri šmýkaní, samozrejme v prostredí, kde neohrozíte niekoho iného.

Určite rýchlo zistíte, že počas šmyku je brzdná dráha predsa len o niečo dlhšia, aj samotné rozbiehanie auta nejde tak rýchlo, akoby ste očakávali.

Dá sa šmyku predísť?

Ako už bolo spomenuté, šmyk môže byť niekedy náhodný. Prevenciou problémov s nedotáčavým alebo pretáčavým šmykom je hlavne plynulá jazda bez zbytočného stresu a prudkej akcelerácie alebo brzdenia.

Auto by malo byť taktiež v dobrom technickom stave. Základom sú kvalitné pneumatiky so správnym dezénom podľa momentálnej sezóny, pretože práve ony sú tým činiteľom, ktorý má na vzniku šmyku veľký podiel.

Na záver

Šmyk na ceste môže stretnúť naozaj každého. Panika a stres za volantom ale urobia viac škody ako úžitku. Prudké dupanie na brzdový a plynový pedál celú situáciu len zhorší.

Držte sa toho, čo ste sa práve dozvedeli, nerozhodujte sa pod tlakom a hlavne zachovajte pokoj.

Michal Horváth, Špecialista na optimalizáciu webov – Naučte sa, ako nastaviť základné SEO on page faktory na svojom webe

 

Obrázky: unsplash.com/   pixabay.com/

 

 

 

 

You may also like